مسجد جامع

 مسجد جامع

مسجد جامع

تاریخ قدیم قم كه در قرن چهارم هجری نوشته شده است . معلوم نیست كه محل آن مسجد دركدام یك از مكان های زیر بوده است:

عکس های بیشتر

مسجد جامع قم یکی از مساجد تاریخی شهر قم است که در مرکز شهر، در خیابان آذر، واقع شده است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است و بنا به روایتی، در سال ۲۶۵ هجری قمری، به همت ابوالصدیق حسن بن علی بن آدم اشعری، احداث شده است.مسجد جامع قم دارای بخش‌های متعددی از جمله سردر ورودی، صحن، ایوان‌ها، گنبدخانه و شبستان‌ها است. سردر ورودی مسجد دارای تزئینات زیبایی است که با استفاده از کاشی‌کاری و گچ‌بری ایجاد شده‌اند. صحن مسجد دارای مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع است و در اطراف آن، ایوان‌ها و شبستان‌ها قرار گرفته‌اند. گنبدخانه مسجد دارای گنبدی رفیع است که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود.تاریخ دقیق ساخت مسجد جامع قم مشخص نیست. اما بنا به روایتی، این مسجد در سال ۲۶۵ هجری قمری، به همت ابوالصدیق حسن بن علی بن آدم اشعری، احداث شده است. این روایت بر اساس کتیبه‌ای است که در سال ۵۲۹ هجری قمری، در گنبدخانه مسجد نصب شده است.در طول تاریخ، مسجد جامع قم بارها مرمت و بازسازی شده است. آخرین بار، این مسجد در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی، به دست آیت الله العظمی بروجردی، بازسازی شد.مسجد جامع قم دارای معماری زیبایی است که ترکیبی از سبک‌های معماری اسلامی است. سردر ورودی مسجد دارای تزئینات زیبایی است که با استفاده از کاشی‌کاری و گچ‌بری ایجاد شده‌اند. صحن مسجد دارای مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع است و در اطراف آن، ایوان‌ها و شبستان‌ها قرار گرفته‌اند. گنبدخانه مسجد دارای گنبدی رفیع است که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود.سردر ورودی مسجد جامع قم دارای دو طبقه است. طبقه اول سردر دارای طاقی است که با کاشی‌کاری تزئین شده است. در بالای این طاق، کتیبه‌ای با خط کوفی قرار دارد که تاریخ ساخت مسجد را نشان می‌دهد. طبقه دوم سردر نیز دارای طاقی است که با گچ‌بری تزئین شده است. در بالای این طاق، کتیبه‌ای با خط ثلث قرار دارد که آیاتی از قرآن کریم را بیان می‌کند.صحن مسجد جامع قم دارای مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع است. در اطراف صحن، ایوان‌ها و شبستان‌ها قرار گرفته‌اند. در وسط صحن، حوضی قرار دارد که در گذشته، برای وضو گرفتن استفاده می‌شده است.مسجد جامع قم دارای چهار ایوان است که در چهار طرف صحن قرار گرفته‌اند. ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد دارای گنبدهایی هستند که با کاشی‌کاری تزئین شده‌اند. ایوان‌های شرقی و غربی مسجد نیز دارای تزئینات زیبایی هستند.گنبدخانه مسجد جامع قم دارای گنبدی رفیع است که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود. این گنبد از آجر ساخته شده است و دارای تزئینات زیبایی است. در داخل گنبدخانه، محراب زیبایی قرار دارد که با کاشی‌کاری و گچ‌بری تزئین شده است.مسجد جامع قم دارای چندین شبستان است که در اطراف صحن قرار گرفته‌اند. این شبستان‌ها دارای تزئینات زیبایی هستند و محل برگزاری نماز و مراسم مذهبی است.مسجد جامع قم یکی از مساجد تاریخی شهر قم است که دارای معماری و تزئینات زیبایی است. این مسجد یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر قم است و مورد توجه گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

 

تاریخچه مسجد جامع قم

تاریخ دقیق ساخت مسجد جامع قم مشخص نیست. اما بنا به روایتی، این مسجد در سال ۲۶۵ هجری قمری، به همت ابوالصدیق حسن بن علی بن آدم اشعری، احداث شده است. این روایت بر اساس کتیبه‌ای است که در سال ۵۲۹ هجری قمری، در گنبدخانه مسجد نصب شده است.در طول تاریخ، مسجد جامع قم بارها مرمت و بازسازی شده است. آخرین بار، این مسجد در سال ۱۳۵۰ هجری شمسی، به دست آیت الله العظمی بروجردی، بازسازی شد.

معماری مسجد جامع قم

مسجد جامع قم دارای معماری زیبایی است که ترکیبی از سبک‌های معماری اسلامی است. سردر ورودی مسجد دارای تزئینات زیبایی است که با استفاده از کاشی‌کاری و گچ‌بری ایجاد شده‌اند. صحن مسجد دارای مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع است و در اطراف آن، ایوان‌ها و شبستان‌ها قرار گرفته‌اند. گنبدخانه مسجد دارای گنبدی رفیع است که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود.

سردر ورودی

سردر ورودی مسجد جامع قم دارای دو طبقه است. طبقه اول سردر دارای طاقی است که با کاشی‌کاری تزئین شده است. در بالای این طاق، کتیبه‌ای با خط کوفی قرار دارد که تاریخ ساخت مسجد را نشان می‌دهد. طبقه دوم سردر نیز دارای طاقی است که با گچ‌بری تزئین شده است. در بالای این طاق، کتیبه‌ای با خط ثلث قرار دارد که آیاتی از قرآن کریم را بیان می‌کند.

صحن

صحن مسجد جامع قم دارای مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع است. در اطراف صحن، ایوان‌ها و شبستان‌ها قرار گرفته‌اند. در وسط صحن، حوضی قرار دارد که در گذشته، برای وضو گرفتن استفاده می‌شده است.

ایوان‌ها

مسجد جامع قم دارای چهار ایوان است که در چهار طرف صحن قرار گرفته‌اند. ایوان‌های شمالی و جنوبی مسجد دارای گنبدهایی هستند که با کاشی‌کاری تزئین شده‌اند. ایوان‌های شرقی و غربی مسجد نیز دارای تزئینات زیبایی هستند.

گنبدخانه

گنبدخانه مسجد جامع قم دارای گنبدی رفیع است که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود. این گنبد از آجر ساخته شده است و دارای تزئینات زیبایی است. در داخل گنبدخانه، محراب زیبایی قرار دارد که با کاشی‌کاری و گچ‌بری تزئین شده است.

شبستان‌ها

مسجد جامع قم دارای چندین شبستان است که در اطراف صحن قرار گرفته‌اند. این شبستان‌ها دارای تزئینات زیبایی هستند و محل برگزاری نماز و مراسم مذهبی است.

گنبد مسجد جامع قم

گنبد مسجد جامع قم یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین گنبدهای مساجد ایران است. این گنبد از آجر ساخته شده است و دارای ارتفاعی بالغ بر ۳۰ متر است. گنبد مسجد جامع قم دارای تزئینات زیبایی است که با استفاده از کاشی‌کاری و گچ‌بری ایجاد شده‌اند.

کاشی‌کاری گنبد مسجد جامع قم

کاشی‌کاری گنبد مسجد جامع قم به دو صورت انجام شده است. در بخش پایینی گنبد، کاشی‌کاری‌ها به صورت معقلی است. در بخش بالایی گنبد، کاشی‌کاری‌ها به صورت هفت رنگ است.

گچ‌بری گنبد مسجد جامع قم

گچ‌بری گنبد مسجد جامع قم نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز است. در گچ‌بری‌های گنبد، نقوش هندسی و گل و بوته به زیبایی به تصویر کشیده شده‌اند.

محراب مسجد جامع قم

محراب مسجد جامع قم نیز یکی از زیباترین محراب‌های مساجد ایران است. این محراب از گچ ساخته شده است و دارای تزئینات زیبایی است. در محراب مسجد جامع قم، آیاتی از قرآن کریم به خط ثلث نوشته شده است.

نتیجه

مسجد جامع قم یکی از مساجد تاریخی و مهم شهر قم است. این مسجد دارای معماری و تزئینات زیبایی است که آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر قم تبدیل کرده است.

آدرس بر روی نقشه

نظرات

نظر بدهید