پل پنج چشمه

 پل پنج چشمه

پل پنج چشمه

رودخانه بزرگ و زیبایی در نزدیکی شهر بناب قرار دارد که از کوه بلند سهند منشا گرفته و با رد شدن از چند روستا که در نزدیکی بناب هستند در اخر به دریاچه ارومیه می ریزد. این رودخانه که نامش صوفی است تقریبا جزء رودخانه های دائمی این منطقه یعنی بناب حساب می شود.

عکس های بیشتر

 

سلام من شهر مجازی هستم و توی این مقاله میخوام راجب پل پنج چشمه بناب حرف بزنم اگه به گردشگری علاقه داری یا به اطلاعات احتیاج داری جای درستی اومدی، با من همراه شو تا بیشتر راجب پل پنج چشمه بناب اطلاعات کسب کنیم.

پل پنج چشمه( بش گوزلی کورپی) بناب

رودخانه بزرگ و زیبایی در نزدیکی شهر بناب قرار دارد که از کوه بلند سهند منشا گرفته و با رد شدن از چند روستا که در نزدیکی بناب هستند در اخر به دریاچه ارومیه می ریزد. این رودخانه که نامش صوفی است تقریبا جزء رودخانه های دائمی این منطقه یعنی بناب حساب می شود. در قسمت جنوبی شهر بناب و بر روی این رودخانه یک پل زیبا و آجری وجود دارد که چندین قرن است که محل عبور مردم است. اطلاعات دقیقی از زمان ساخت این پل در دست نیست اما اینگونه به نظر می رسد پل در زمان صفویان ساخته شده. بعضی ها هم اینگونه میگویند که پل از سده های قبل و در دوره ساسانی ساخته شده و در دوره صفویه مورد مرمت قرار گرفته است.

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه

اطلاعات کلی

نام            پل پنج چشمه

کشور         ایران

استان       استان آذربایجان شرقی

شهرستان   شهرستان بناب

کاربری       پل، چشمه

دیرینگی     دوره صفوی

دورهٔ ساخت اثر           دوره صفوی

شمارهٔ ثبت ۳۰۸۷

تاریخ ثبت ملی           ۲۵ اسفند ۱۳۷۹

درباره پل پنج چشمه

پل پنج چشمه

روی پل پنج چشمه

این پل که در بناب به نام (بش گوزلی کورپی) شناخته میشود مشهور است بخاطر پنج دهنه در پایه پل دارد، به پل پنج چشمه مشهور و شناخته شده است. طول این پل 50 متر است و عرض این پل8.5 متر. ارتفاع این پل از سطح رودخانه 5.8 متر است. اکثر پل های این منطقه و همین پل نیز از جنس سنگ و آجر هستند و ملات آنها ساروج است. رنگ سرخی که آجرهای پل دارد، هاله ای از رنگ سرخ زیبا را در سراسر پل ایجاد کرده. پنج دهنه پل که  معماری طاق های جناغی هستن سبب سبک شدن و مقاومت بیشتر پل میشوند، و همینطور در مواقع ای که رودخانه پرآب است و ممکن است که سیلاب اتفاق بیوفتد، باعث جلوگیری از شکستن پل میشود. در مورد سازنده این پل ما هیچ اطلاعات و سندی در دسترس نداریم.

پل پنج چشمه

پل زیبای پنج چشمه

در سبک اکثر پل های صفویه دو جان پناه از جنس آجر در دو طرف ورودی پل ها برای مواقع ضروری وجود دارد. پل پنج چشمه به این دلیل که در مسیر آذربایجان به سمت عتبات و همینطور شاهراه قدیمی ابریشم قرار دارد اهمیت زیاد و استراتژیکی داشته است. در زمان قدیم در اطراف این پل مشعل هایی را قرار میداند تا مسافرین راه خود را با کمک آنها پیدا کنند که متاسفانه امروز اثری از آنها به جا نمانده است. اطراف این پل هم بخاطر  وجود رودخانه صوفی پر از باغ های میوه و تاکستان های انگور است و منظره خیلی زیبایی را به وجود اورده بوده. در برخی از کتاب های تاریخی از این پل به عنوان پل فردوس نیز یاد شده است.

پل پنج چشمه

پل پنج چشمه

خب دوست عزیز ممنون از این که تا اینجا با من همراه بودی امیدوارم که اطلاعاتی که احتیاج داشتی رو به دست آورده باشی اگه به جاهای دیگه ای هم علاقه داری یا به اطلاعات نیازی داری میتونی داخل صفحه اصلی من اطلاعاتی از اقصی نقاط کشور به دست بیاری.

آدرس بر روی نقشه

نظرات

نظر بدهید